پشتیبانی شبکه های کامپیوتری

شبکه کامپیوتری در واقع ستون فقرات بخش آی تی و فناوری اطلاعات شرکت شما است. اتصال تمامی دستگاه ها به وسیله این شبکه صورت می پذیرد و تمامی اطلاعات و دیتاها در این بستر منتقل می شود. نصب شبکه های کامپیوتری و پشتیبانی از آن دسترسی به تمام بخش های سخت افزاری و نرم افزاری را در یک بستر واحد فراهم می آورد. هر کدام از خطوط ارتباطی، سرور، سوئیچ ها، رایانه ها، چاپگرها و یا اتصال اینترنت ممکن است دچار مشکل یا اختلال شوند. این اختلال و یا قطعی ممکن است به صورت کلی و یا جزئی رخ بدهد. در این زمان است که کار پشتیبان شبکه شروع می شود و به سرعت این مشکلات را بر طرف می کند. این فرد با مدیریت پشتیبانی از شبکه های کامپیوتری می تواند تمام مشکلات رخ داده را رفع نمیاد. وظیفه دیگر این فرد برای پشتیبانی شبکه های کامپیوتری بررسی دوره ای و اطمینان به صحت عملکرد تمامی اجزا است تا مشکلی به وجود نیاید. در حقیقت پشتیبان شبکه دو وظیفه رفع مشکلات شبکه و عیب یابی آن را بر عهده دارد و با مدیریت و نگهداری از شبکه های کامپیوتری از بروز مشکلات احتمالی تا حد زیادی جلوگیری می کند. پشتیبانی و نگهداری شبکه فعالیتی تخصصی و حرفه ای است که باید از افراد کارآزموده و ماهر بهره برد. تجربه فرد نیز یک عامل اساسی است و به سرویس های انجام شده کیفیت بالاتری می دهد.

پشتیبانی و نگهداری شبکه

پشتیبانی شبکه به مجموعه خدماتی که در جهت حفظ و نگهداری، رفع ایراد و اشکالات احتمالی و بالا بردن ضریب امنیت و پایداری زیرساخت و تجهیزات شبکه، نرم افزار و اطلاعات یک شرکت و یا سازمان، انجام میگردد گفته میشود. تمامی تجهیزاتی که در شبکه به کارگرفته شده اند، باید به صورت هفتگی و یا ماهیانه به بررسی و عیب یابی شوند. شما با دریافت خدمات پشتیبانی از مشکلات احتمالی خرابی و قطعی شبکه پیشگیری می‌ کنید و قبل از بروز مشکل آن را رفع می کنید. در صورت وقوع مشکل نیز تیم پشتیبان ایده پردازان به سرعت وارد عمل می شود و مشکل شما را حل می کند. کارشناسان فنی شرکت به صورت مستمر و دوره‌ ای از تمامی مراکز تحت پوشش خود بازدید به عمل می‌آورند و تمامی مشکلات احتمالی را برطرف می‌ کنند. سرویس های دوره ای شبکه سبب می‌ شود که مشکلات احتمالی در کوتاه‌ ترین زمان ممکن برطرف شود و شبکه در بهترین حالت قرار داشته باشد.

انواع پشتیبانی شبکه

خدمات پشتیبانی شبکه کامپیوتر به دو نوع کلی تقسیم می شود:

• پشتیبانی حضوری:

در پشتیبانی حضوری، متخصص شبکه در محل مشتری حاضر می شود و مشکلات مربوط به شبکه را رفع می کند


• پشتیبانی آنلاین

در پشتیبانی آنلاین، متخصص شبکه به صورت ریموت کارهای شبکه را انجام می دهد. متخصص شبکه با این روش به شبکه ریموت زده و مواردی که امکان دارد به صورت آنلاین انجام می دهد. در صورتی که کارها به صورت آنلاین انجام نشود، نیروی متخصص به محل مشتری اعزام می شود.

پشتیبان سیستم های کامپیوتری

سیستم های کامپیوتری نیاز به پشتیبانی و مراقبت دائمی دارند. پشتیبان‌ گیری سیستم، فرآیند پشتیبان‌گیری از سیستم عامل، فایل‌ها و داده‌های ضروری و خاص سیستم است. پشتیبان‌ گیری سیستم های کامپیوتری فرآیندی است که در آن وضعیت، فایل‌ها و داده‌های یک سیستم رایانه‌ای کپی می‌شوند تا در صورت خراب شدن، حذف یا از دست رفتن داده‌های اولیه سیستم، به عنوان پشتیبان یا جایگزین داده‌ها استفاده شوند.
پشتیبان گیری سیستم در درجه اول تضمین می کند که نه تنها داده های کاربر در یک سیستم ذخیره می شود، بلکه وضعیت یا شرایط عملیاتی سیستم نیز ذخیره می شود. انجام پشتیبان گیری به بازیابی سیستم به آخرین حالت ذخیره شده همراه با تمام داده های پشتیبان انتخاب شده کمک می کند. به طور کلی، پشتیبان گیری از سیستم از طریق نرم افزار پشتیبان انجام می شود و فایل نهایی (پشتیبان گیری سیستم) که از این فرآیند تولید می شود، به عنوان پشتیبان سیستم شناخته می شود. علاوه بر این، در یک محیط شبکه ای یا سازمانی، فایل پشتیبان سیستم به طور معمول در یک سرور ذخیره سازی محلی یا راه دور سازمانی آپلود و به روز می شود.

پشتیبانی شبکه و سرور

داشتن سرور برای هر شرکتی که دارای شبکه کامپیوتر است، برای انجام بسیاری از فعالیت های روزانه ضروری است. هنگام مدیریت و نگهداری زیرساخت شبکه کسب و کار، پشتیبانی از سرور موضوع مهمی است. سرورها اطلاعات حیاتی کسب و کار مشتری را نگه می دارند. سرور درخواست ها را پردازش و داده ها را به رایانه های موجود در شبکه منتقل می کند. در واقع سرور وظیفه ارائه خدمات نرم افزاری مختلف در شبکه را بر عهده دارد.
اگر کسب و کار کوچکی دارید، احتمالاً سروری دارید که مواردی مانند ایمیل، چاپگرها و پایگاه‌های داده را کنترل می‌کند. بنابراین، شما نیاز به داشتن سیستم های پشتیبانی سرور برای نظارت و اطمینان از عملکرد صحیح کسب و کار خود دارید. در نتیجه ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید که آسیب های جبران ناپذیری به کسب و کار شما وارد کند. برون سپاری پشتیبانی سرور خود به شرکت های پشتیبانی سرور می تواند از این اتفاق جلوگیری کند. سازمان های موفق با داشتن سیستم های پشتیبانی سرور از سلامت و امنیت شبکه کامپیوتری خود اطمینان حاصل می کنند. اگر سرور خراب شود و به اصطلاح از کار بیفتد، کل شبکه تحت تأثیر این خرابی قرار می گیرد و در نتیجه کار روزانه متوقف می شود. بنابراین، استفاده از پشتیبانی روزانه از سرور برای جلوگیری از خرابی کل شبکه مهم است.